FEEL THE DIFFERENCE
It’s hard to be a painter at the beginning of 21st century: every style and language has been already done, cited and used. Any step you take you look like someone else. To be a painter means everyday stress. But that should be a hell of a passion if many artists who almost forgot their brush admit they can`t beat their attraction to canvas. Despite all agony of creation and all perils of being labelled looks like - they do paint. Tanya Hengstler didn`t escape it either.
Her artistic career has been full of experiment which brought her interesting results. Let me remind of her video- sculptures (Insolent, insensitive., group show at Regina gallery in 1994), black squares with images hidden under heat- sensitive to be warmed by hand (Davaj-davaj exhibition, Berlin, 2002), or lively photographs of finger-drawings which she made on dusty cars (AutoGraph, XL Gallery, 2003).The Quickie on white solo show is another surprising experiment. Her main move is paradoxical. Disparate spaces being naturally merged: boats float into coats and shirts, hockey player ploughs through underwater ice fending off shoal of fish.
Some works bear nothing but a slight hint of image, and white canvas adds its natural color. Her manner escapes clear definitions. There`s some trace of her addiction to Luc Tuymans, but it`s not like-Tuymans. The mix of subjects alludes to surrealism, but such comparison also doesn`t fit. Not that, not this and again not that - Tanya Hengstler painting manner challenges ab contra approach either. Can I put it better than Quickie on white?
Elena Selina
Почуствуйте разницу
В начале XXI века очень трудно быть живописцем: все мыслимые языки и направления разработаны, процитированы и использованы. Шаг в сторону и ты обязательно на кого-нибудь будешь похож. Быть живописцем - значит находиться в перманентном стрессе. Но, видимо, это очень сильная, почти непреодолимая страсть: очень многие из художников, прямо скажем, давненько не бравших в руки кисти - сознавались, что тягу к холсту очень трудно остановить. Именно поэтому, несмотря на творческие муки, опасность быть причисленным к какому-либо направлению или даже констатацию чьего-либо влияния - многие художники упрямо занимаются живописью. И ничего с этим не сделаешь. Не миновала чаша сия и Татьяну Хэнсгтлер.
На протяжении всего творческого пути она перманентно экспериментирует и как любой экспериментатор часто достигает нетривиальных результатов. Достаточно вспомнить её видео-скульптуры (выставка "Наглые, бесчувственные, злые...", 1994, галерея "Риджина"); черные квадраты, скрывающие внутри себя изображения, добраться к которым можно только нагрев поверхность (выставка "Давай-давай", 2002, Берлин); эффектные фотографии рисунков, сделанных автором на машинах (АвтоГраф, XL Галерея, 2003).Выставка живописи "Быстрым по белому" - еще один симпатичный эксперимент. Она производит неожиданное впечатление. Основной прием строится на парадоксе. В пальто хоккеист рассекает подводный лед, попутно отгоняя легкие стаи рыбок и проч.
Иногда на холсте только легкий намек на изображение, и тогда цвет холста работает как элемент визуального ряда. Этой живописной манере очень трудно дать чёткое определение: немного сказывается увлечение художником Лиоком Томансом, но совсем не приправа сюреализма, но одновременно отвергающая подобные сопоставления. Не то, не это и опять не это - даже апофатически невозможно подобрать определение живописной манере Татьяны Хэнстлер - органично вытекающей из ее склонности к эксперименту. Впрочем - "Быстрым по белому" - лучше не скажешь.
Елена Селина